Aktualizacja gry – Sinjar update

Trzeba przyznać, że sporo czasu przyszÅ‚o nam czekać na kolejny update gry a obóz deweloperów nie byÅ‚ skory do jakichkolwiek przecieków na temat zbliżajÄ…cych siÄ™ zmian. Jednych to irytowaÅ‚o znowu inni dzieÅ„ po dniu siÄ™ nakrÄ™cali i snuli ciekawe wizje. Wszystko to już jednak tylko historia, bowiem wczoraj w późnych godzinach wieczornych gracze otrzymali pokaźny pakiet update zwany potocznie Sinjar update’em.

Jak nie trudno siÄ™ domyÅ›leć, głównÄ… atrakcjÄ… niniejszej aktualizacji jest remake mapy Sinjar, w którÄ… gracze zagrywali siÄ™ caÅ‚ymi dniami i nocami – oczywiÅ›cie remake mapy z pierwszej części gry. Mapa nie jest w 100% bezpoÅ›rednio portowana, co cieszy bowiem przy caÅ‚ej swojej grywalnoÅ›ci stary Sinjar posiadaÅ‚ kilka wad, które dla jednych byÅ‚y nie do przyjÄ™cia. Co wiÄ™cej, nowa wersja mapy zostaÅ‚a tak zmodyfikowana by speÅ‚niać wymogi wielu scenariuszy rozgrywki.

Kolejną miłą niespodzianką jest dodanie nowej broni do istniejącego arsenału, mowa tu o M-14 Enhanced Battle Rifle. A skoro mowa o narzędziach zagłady, to warto tu wspomnieć, że z nowym updatem zaszło kilka zmian, a dokładnie rzecz ujmując doszło kilka restrykcji/wykluczeń dla RPG, C4 i AT4. Bronie te nie są dostępne w rozgrywce typu Ambush i Infiltrate, co wydaje się być logicznym rozwiązaniem zważywszy na zasady, którymi rządzą się owe scenariusze.

To tyle w telegraficznym skrócie jeÅ›li chodzi o te najbardziej istotne zmiany z punktu widzenia samych graczy, bo udoskonaleÅ„/poprawek jest znacznie wiÄ™cej o czym możecie siÄ™ przekonać zaglÄ…dajÄ…c na oficjalne forum gry – o części z nich wspomnÄ™ jeszcze kilka linijek niżej, bowiem sÄ… one bezpoÅ›rednio powiÄ…zane z nowÄ… koncepcjÄ… konfiguracji serwerów i zmianami jakie objęły dotychczasowe tryby rozgrywki – nie mylić ze scenariuszami rozgrywki.

Teraz kilka słów o tym, co z punktu widzenia marketingowego, wizerunkowego ma przynieść wymierne korzyÅ›ci dla samego tytuÅ‚u. Od wczoraj, już oficjalnie zostaÅ‚ oddany do dyspozycji twórców custom’owego contentu Steam Workshop. Póki co dziaÅ‚a poprawnie i nikt nie zgÅ‚aszaÅ‚ wiÄ™kszych zastrzeżeÅ„. Co wiÄ™cej, już dziÅ› wszyscy chÄ™tni mogÄ… z niego korzystać i dokonywać subskrypcji map, które zostaÅ‚y stworzone przez graczy (zupelnie nowe mapy jak i remake starszych map, które póki co nie zostaÅ‚y oficjalnie wciÄ…gniÄ™te na listÄ™ map autoryzowanych przez wydawcÄ™ gry). Dla wszystkich znajdzie siÄ™ coÅ› godnego uwagi, zarówno dla rozgrywki w trybie PvP jak i Coop. Kolejnym, niezaprzeczalnym plusem tego rozwiÄ…zania jest szybka możliwość testowania map przez administratorów serwerów, którzy przy wykorzystaniu subskrypcji w prosty i przyjazny sposób mogÄ… w jednym miejscu sprawdzić danÄ… mapÄ™ przed jej oficjalnym dodaniem do listy dostÄ™pnych map granych na serwerze.

A skoro mowa o serwerach, to wreszcie doczekaliÅ›my siÄ™ – My, administratorzy, wiÄ™kszej swobody w konfiguracji serwerów. Nie jest ona jeszcze na tyle optymalna by zaspokoić wszystkie roszczenia, którymi zasypywani byli deweloperzy, ale caÅ‚ość wydaje siÄ™ iść w dobrym kierunku.
Z nowym udpate’em deweloperzy postanowili odejść od dwóch najbardziej irytujÄ…cych koncepcji. PierwszÄ… z nich byÅ‚a koncepcja podziaÅ‚u scenariuszy rozgrywki i przypisanie ich na staÅ‚e do 3 różnych trybów. W efekcie czego administratorzy zmuszeni byli albo posiadać kilka serwerów by zaspokoić potrzeby graczy albo posiadać jeden custom’owy serwer, który sprofilowany byÅ‚ pod danÄ… grupÄ™. To z kolei rodziÅ‚o kolejne problem natury aktywnoÅ›ci graczy na takich serwerach, bowiem po pierwsze, serwery custom’owe nie byÅ‚y dopisywane do wbudowanej wyszukiwarki serwerów, której głównym zadaniem byÅ‚o uÅ‚atwienie graczowi odnalezienie ulubionej mapy i scenariusza, a po drugie tego typu konfiguracja serwerów przyczyniaÅ‚a siÄ™ do strasznego podziaÅ‚u w szeregach graczy, którzy w pewnym momencie zaczÄ™li przekrzykiwać siÄ™ w argumentacji o wyższoÅ›ci jednych scenariuszy nad drugimi.
W całym tym zamieszaniu wszyscy tak się zatracili, że najzwyczajniej zapomniano o sprawie najważniejszej, gra ma sprawiać przyjemność a jej konfiguracja ma być na tyle elastyczna, by na serwerach grali wszyscy, niezależnie od osobistych upodobań.

Na szczęście od wczoraj tej problem to już historia, przynajmniej w 90%, bo tak jak wspomniałem jest kilka rzeczy, które wymagają dopracowania. Zatem jak to teraz wygląda? Otóż na dzień dzisiejszy koncepcja 3 trybów dla serwerów PvP i jednego trybu dla serwerów Coop została zarzucona. Na dzień dzisiejszy gracze oraz administratorzy mają zupełnie nowy system wyszukiwania rozgrywki, w skład którego wchodzą 3 tryby:

  • PvP – tryb rozgrywki, który wykorzystuje ustawienia serwerów narzucone przez twórców gry ale z dostÄ™pem do każdego scenariusza w grze. Innymi sÅ‚owy, jeden serwer gry ze wszystkimi scenariuszami rozgrywki.
  • Custom – tryb rozgrywki, który umożliwia swobodne ustawienia serwera zarówno od strony definicji zasad dla poszczególnych scenariuszy rozgrywki jak i doboru map, które majÄ… być dostÄ™pne – daje to praktycznie 100% swobody podczas konfiguracji.
  • PvP + mapcycle – tryb, w którym serwer dziaÅ‚a przy wykorzystaniu narzuconych ustawieÅ„ (zgodnie z zamysÅ‚em twórców) ale z możliwoÅ›ciÄ… eliminacji poszczególnych scenariuszy rozgrywki bÄ…dź Å‚Ä…czenia je w pary. Dla przykÅ‚adu: możliwość konfiguracji serwera tylko dla scenariusza Push lub dla scenariuszy Push i Strike.

Czyli jak widzicie zmiany sÄ… naprawdÄ™ przemyÅ›lane i jak to siÄ™ przyjęło mówić sÄ… user friendly, i co najważniejsze, każdy z tych serwerów dopisany jest do wbudowanej wyszukiwarki rozgrywki definiowanej poprzez wybór mapy, scenariusza oraz iloÅ›ci slotów serwera. WisienkÄ… na torcie natomiast zostaje nowy system gÅ‚osowania, który wbudowany jest w silnik gry i który uruchamia siÄ™ po każdej rozegranej mapie – czyli to gracze w koÅ„cu realnie decydujÄ… o tym jakÄ… mapÄ™ bÄ™dÄ… grali w nastÄ™pnej rozgrywce, a nie jak do tej pory odbywaÅ‚o siÄ™ to głównie przez zapisy mapcycle’owe (nie liczÄ…c wszechobecnego spamu jaki czynili gracze nadużywajÄ…c gÅ‚osowaÅ„, które siÅ‚Ä… rzeczy admini musieli wyÅ‚Ä…czyć by zniwelować plagÄ™ trolli, dla których frajdÄ… byÅ‚o gÅ‚osowanie dla samego gÅ‚osowania bÄ…dź forsowanie swoich map). Sam system gÅ‚osowania nie jest jeszcze doskonaÅ‚y bo już zauważyÅ‚em pewnego rodzaju ograniczenia, ale by szerzej o nich napisać zmuszony jestem dokÅ‚adnie je zbadać, a na to nie miaÅ‚ jeszcze czasu.

swins

KolejnÄ… ważnÄ… aktualizacjÄ… dla administratorów jest fakt, iż twórcy postanowili zadbać o optymalizacjÄ™ plików serwerowych, a co za tym idzie o optymalizacjÄ™ wykorzystywanych zasobów. W ogóle muszÄ™ powiedzieć, że gra wydaje siÄ™ być jakaÅ› pÅ‚ynniejsza i lepiej zoptymalizowana, co jest kolejnym plusem – zważywszy, że możliwe jest odpalenie Insurgency na naprawdÄ™ leciwych 2 wÄ…tkowych/rdzeniowych procesorach. Minimalne wymagania, o których wspominajÄ… twórcy w moje opinii i po moich empirycznych testach przy rożnych okazjach, Å›miaÅ‚o można byÅ‚o by jeszcze obniżyć.

Na zakończenie kilka słów o trybie Coop (czyli ludzie vs boty). Wszyscy fani tego rodzaju rozgrywki mają teraz do dyspozycji w menu gry opcję głosowania, która definiuje poziom trudności sztucznej inteligencji. I znów jest to ukłon w stronę graczy ale i administratorów, którzy lubując się w rozgrywce ze znajomymi nie muszą specjalnie konfigurować serwerów by uzyskać optymalne ustawienia. Rzecz cholernie przydatna, bowiem tryb Coop cieszy się szalenie dużą popularnością, a ostatnia wersja AI, którą zafundowali nam deweloperzy potrafiła napsuć krwi wielu graczom.

I to tyle, drobnych zmian jest naprawdÄ™ sporo i trudno je tu wszystkie przytoczyć. Jedne z nich sÄ… kosmetyczne, znowu inne dla przeciÄ™tnego gracza nie majÄ… najmniejszego znaczenia. ChÄ™tnych do zapoznania siÄ™ z peÅ‚nÄ… listÄ™ odsyÅ‚am jak zwykle na oficjalne forum. Na zakoÅ„czenie pozostaje mi jedynie wspomnieć o planach na przyszÅ‚ość oraz poinformować o drobnych zmianach w konfiguracji serwerów Insurgency.pl. Otóż pod naciskiem graczy, deweloperzy planujÄ… wprowadzić 2 systemy rankingowe. Pierwszy z nich bÄ™dzie systemem bazujÄ…cym na tzw. e-XP’ie, czyli wzrost naszej pozycji rankingowej w przeliczeniu na czas poÅ›wiÄ™cony w grze. Drugi ranking bÄ™dzie natomiast skierowany dla graczy, którzy ceniÄ… sobie rozgrywkÄ™ na trochÄ™ wyższym poziomie, czyli ranking w oparciu o nasze umiejÄ™tnoÅ›ci. PosuniÄ™cie dosyć ciekawe, które pozwala pogodzić dwa obozy graczy bez wiÄ™kszego uszczerbku, zważywszy na fakt, iż żaden z tych rankingów nie bÄ™dzie sÅ‚użyÅ‚ odblokowywaniu dodatkowego asortymentu w grze, a jedynie posÅ‚uży jako publiczna statystyka.

Co do serwerów, aktualnie dysponujemy 4 serwerami, które zachowujÄ… parytet na poziomie: 2x Coop i 2x PvP. Wszystkie posiadajÄ… ustawienia default’owe zalecane przez twórców gry, czyli pracujÄ… dokÅ‚adnie tak samo jak serwery hostowane przez deweloperów. Docelowo jednak chciaÅ‚bym udostÄ™pnić Wam po jednym serwerze totalnie custom’owym dla każdego z trybów – innymi sÅ‚owy zrobić po jednym serwerze w trybie Coop i PvP na, którym grane bÄ™dÄ… tylko wybrane map (oficjalne i nieoficjalne) i scenariusze. To jednak wymaga Waszego zaangażowania i dyskusji na temat co warte jest uwagi a co kompletnie powinno zostać usuniÄ™te – wliczajÄ…c w to również ingerencjÄ™ na poziomie edycji zasad przypisanych dla poszczególnych scenariuszy.

Pozdrawiam i do zobaczenia na polu walki!

Share
0 0 votes
Ocena
Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

2 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
8 lat temu

[…] Sinjar update – nowy typ gameplay’a […]

QER_PL
QER_PL
10 lat temu

Fajnie że gra sie rozwija. M 14 EBR wymiata- brakowało po stronie us soldatów odpowiednika FAL-a

  • https://insurgency.cupsell.pl/