Z bloga deweloperów – Start wersji Alpha systemu turniejowego
Witam całą społeczność Insurgency. Mam na imię Nick i jestem inżynierem New World pracującym nad systemami turniejowymi. Wiem, że pojawia się wiele pytań na temat rankingów i matchmakingu; w tym poście postaram się odpowiedzieć na jak najwięcej z nich. Wypuściliśmy naszą zamkniętą wersję alpha, dzięki której zaczniemy testować nowe systemy turniejowe, o których wspominaliśmy w aktualizacji Insurgency sprzed miesiąca.
Wiele elementów wymaga jeszcze sporo pracy i z czasem zaczną pojawiać się zmiany w interfejsie użytkownika i w samych zasadach projektu turniejowego gry. Jest to dla nas punkt startowy, z którego posuwać będziemy się dalej. W czasie trwania każdej rundy, systemy te zapisują szeroki wachlarz statystyk, na których bazowany jest ranking graczy. Dane te komunikują się także z naszymi systemami matchmakingu, aby zautomatyzować niektóre zadania, takie jak restrykcje połączeń do whitelisty zawierającej Steam ID, czy wymuszanie restrykcji podczas gry dla wskazanych drużyn albo rozgrywek.
Gdzie można testować system?
Pierwszym krokiem będzie dołączenie do grupy Steam „Insurgency Competitive Testing”. Statystyki graczy z tej grupy będą zapisywane podczas gry na wybranych serwerach z systemem statystyk. Do serwera mogą podłączyć się wszyscy gracze, ale tylko ci z grupy Steam będą mogli wyświetlić swoje statystyki.
Po włączeniu gry nie pozostaje już nic innego jak kliknięcie „TURNIEJE (ALPHA)” w menu głównym. Nastąpi zalogowanie i cały system będzie do twojej dyspozycji. Portal turniejowy w czasie gry otworzyć można za pomocą nakładki Steam lub przeglądarki internetowej pod adresem: compete.playinsurgency.com.
Jeżeli chcesz stworzyć drużynę, zapewniamy proces weryfikacji email z godzinnym ograniczeniem na rejestrację. Potem wystarczy wpisać Steam ID graczy, których chcesz zaprosić do drużyny. Można przeglądać listę „wolnych graczy”, którzy szukają drużyn i są chętni do rekrutacji. Po skompletowaniu drużyny, dołącz do kolejki szybkich rozgrywek lub zaplanuj mecz z inną drużyną w rozgrywkach ligowych.
Jakie statystyki są dostępne?
Po każdej rundzie zbieramy sporą ilość danych, aby stworzyć szczegółowe profile dla każdego z graczy. Od zwykłego zapisu czasu gry i ilości zabójstw, do przejęć celów i starć jeden na resztę przeciwnej drużyny – do przetworzenia jest duża ilość informacji. Zapisujemy każde pojedyncze zadanie obrażeń, aby dokładnie przydzielać graczom miejsca w rankingu i korzystamy z bardziej skomplikowanych metod do oceniania i przewidywania sprawności gracza.
Istnieje wiele opcji i filtrów ułatwiających zrozumienie swojego profilu turniejowego. Można sprawdzać swoje statystyki z danej mapy lub z danego trybu i włączyć filtry, aby sprawdzić swoją skuteczność na wybranej mapie w wybranym trybie. Chcesz sprawdzić jak długo grałeś na Ministry w trybie Firefight? Żaden problem!
Zapisujemy także dane każdej broni, takie jak ilość zabójstw czy celność. Można do nich włączyć filtry map i trybów. Chcesz sprawdzić swój procent strzałów w głowę na Sinjar? Proszę bardzo!
Istnieje także szczegółowe archiwum statystyk, zawierających nie tylko skuteczność z danego dnia czy tygodnia, ale także przedstawiające graficznie każdą ze statystyk z ostatnich tygodni. Można wyświetlić historię statystyki broni, aby sprawdzić ilość zabójstw i procent celnych trafień z każdej broni z ostatnich tygodni. Chcesz sprawdzić ilu graczy zabiłeś każdego dnia z Mk18? Po prostu wybierz tę broń!
Są także statystyki dla klanów, umożliwiające zbieranie danych dla całej grupy, podczas gdy aktywny jest każdy towarzysz na twojej liście.
Jak działa ranking?
Korzystając z tych szczegółowych profili graczy i archiwów statystyk, możemy dokładnie obliczyć pozycję każdego gracza w rankingu. Wiemy, jak często kto gra i czy dopiero się rozgrzewa, czy idzie mu coraz gorzej, czy może nie grał od jakiegoś czasu. Będziemy śledzić to, jak dobrze gra w pojedynkę, a jak w swojej drużynie i wiele więcej.
Podczas wersji alpha trybu turniejowego, eksperymentować będziemy z różnymi sposobami obliczania rankingu graczy i przewidywania ich skuteczności, aby przekonać się, co dla naszej społeczności działa najlepiej. Trzeba również wspomnieć, że systemy te skupione będą na zachęcaniu do gry zespołowej i do wykonywania celów. Na prywatnych serwerach pracowałem też trochę ze skinami z Warsztatu Steam, aby testować rangi w grze. To jeden z wielu pomysłów do wprowadzenia do turniejowego Insurgency i Day of Infamy.
Kiedy można zacząć testować?
Ostatnia aktualizacja Insurgency zawierała większą część fundamentów pod system statystyk i rankingi, razem ze wstępnym prototypem zautomatyzowanego matchmakingu. Oznacza to, że nie jest potrzebna żadna aktualizacja gry, aby zagrać w turniejową alphę. Od ostatniej aktualizacji pracowałem nad stworzeniem tymczasowych składników internetowych, które umożliwią naszej społeczności korzystanie z tych nowych opcji w wersji alpha. To nie tylko ułatwi nam zebranie danych potrzebnych do stworzenia lepszego systemu turniejowego, ale także pozwoli naszej społeczności stać się częścią procesu tworzenia Day of Infamy, a także Insurgency: Sandstorm.
Działa już system testowy online, nad którym trochę pracowałem z pomocą grupy testerów i jestem w trakcie dodawania go do alphy. Mam nadzieję działać wspólnie z naszą społecznością, aby stworzyć system turniejowy, który jest łatwy w obsłudze i który promuje aktywną rozgrywkę turniejową. Istnieje jeszcze wiele nastawionych na społeczność opcji, które chciałbym stworzyć wraz z postępem prac, ale istotnym jest też ustanowienie solidnych podstaw przez kontynuowanie projektowania infrastruktury, co będzie przez jakiś czas naszym głównym zadaniem.
Czym jest „matchmaking”?
System matchmakingu jest wciąż rozwijany i nie nadaje się jeszcze do testowania, ale nie będzie on sprawiał odczucia wewnętrznego, „zamkniętego” składnika gry. Będzie można wejść do kolejki matchmakingu tak z gry, jak i z poziomu przeglądarki internetowej. To pozwala na korzystanie z portalu turniejowego lub na wejście do kolejki podczas grania! Nawet jeżeli nie posiadasz drugiego monitora, wszystko dostępne będzie prosto z nakładki Steam, czyli wystarczy jedynie wcisnąć kombinację klawiszy SHIFT+TAB.
Po stworzeniu meczu i akceptacji przez graczy, specjalnie dla tej gry zostanie stworzony serwer. Jeżeli wszedłeś do kolejki z poziomu gry, połączony zostaniesz automatycznie, a jeśli z poziomu przeglądarki – wystarczyć będzie wciśnięcie przycisku „dołącz”. Dodatkowo, jeżeli korzystasz z nakładki Steam, system podczas gry może wysyłać tobie powiadomienia dźwiękowe.
Wykorzystanie takiego „otwartego” podejścia do infrastruktury pozwala nam na wypróbowanie różnych metod tworzenia meczy. Podczas gdy system kolejkowy sprawdza się dla gry samemu, w zespole znajomych lub kumplami z klanu, to zazwyczaj nie zawiera opcji planowania meczy klanowych. Jeżeli chcemy stworzyć poważną społeczność turniejową, system musi wspierać systemy planowania rozgrywek. Zastosowanie portalu turniejowego w przeglądarce oznacza, iż wszystkie wasze narzędzia administracyjne będą zawsze dla was dostępne, nawet z telefonu.
To pozwoli graczom pozostać w kontakcie ze społecznością turniejową. Zachęci również większą ilość graczy, którzy inaczej nie zalogowaliby się danego dnia, póki nie zauważyliby, że mają zaplanowany mecz. Utrzymanie naszych systemów jako łatwo dostępnych i jednocześnie w pełni zintegrowanych z grą, oferować będzie bezproblemowe korzystanie ze wszystkich form turniejowego Insurgency.
A co ze zmianami w zasadach gry?
Przez nasze skupienie na fundamentach infrastruktury systemów turniejowych, nie mieliśmy wiele czasu na wprowadzenie aktualizacji z listy turniejowej. Będziemy się jednakże w czasie trwania testów, przyglądać meczom i monitorować informacje, aby wprowadzić zmiany w balansie rozgrywki zgodnie z naszymi upodobaniami. Nie możemy się także doczekać opinii graczy, dotyczących pomysłów na ulepszenie rozgrywki.
Dlaczego to tak długo trwa?
Jak wspomniał Jeremy w swoim poście, jednym z powodów na powolny postęp prac na systemem turniejowym jest interfejs użytkownika. Mieliśmy zamiar stworzyć wiele nowych opcji i udogodnień w grze, ale jak już wspomniano, gra jest już w pełni rozwinięta i nie była od początku tworzona z myślą o systemach turniejowych.
Przerobienie wielu z tych systemów uzyskało niższy priorytet, a stało się tak zwłaszcza z powodu świeżych prac nad Day of Infamy i Sandstorm, które były tajne. Zmieniliśmy kierunek prac i poszliśmy tą nową drogą systemów w całości opartych na przeglądarce i integracją zaawansowanych systemów do naszych przyszłych gier. Oznacza to, że bieżąca alpha będzie oferowała jedynie podstawowe systemy, które najprawdopodobniej staną się naszą platformą mobilną przez ich nieodłączną prostotę. W tej fazie testowej naszym celem będzie rozwinięcie i przebudowanie frontowej części tego systemu.
Na koniec chciałbym powiedzieć, że istotnym jest, aby nasza społeczność zweryfikowała swoje oczekiwania wobec tego, co ma się pojawić. W czasie tworzenia systemu chcemy utrzymać bliską współpracę ze społecznością, ale miejcie na uwadze to, że nasze główne siły ukierunkowane są na budowanie infrastruktury oraz głębokich systemów, których w większości nigdy tak właściwie nie zobaczycie. Interfejs aplikacji może sprawiać wrażenie ubogiego, ale chcemy, aby było jasne to, że tworzymy coś z zamysłem długoterminowym, takie jakie było Insurgency, gdy po raz pierwszy wypuściliśmy je na Steam jako „nieukończony” produkt.
Mamy wspaniałe plany co do turniejowego Insurgency i Day of Infamy, którymi chętnie podzielę się w przyszłości na blogu lub w relacjach na żywo. Dziękuję za przeczytanie mojego bloga. Nie mogę się doczekać, aby z wami zagrać!
–
Źródło: NWI
O autorze: Ukończył filologię angielską. Zawodowo zajmuje się kontrolą jakości polskich lokalizacji gier znanego wydawcy. Pasjonuje się grami indie i jest ogromnym fanem szeroko pojętej postapokalipsy i science fiction.